Ajuda-consells per la trasluchada!!

Pipe82

Usuario activo
Mensajes
92
Puntos
0
Ubicación
Menorca - Es Castell
Hola companys,
aquest cap de setmana ha sigut excels a Fornells amb una tramuntanada de cal déu. He pogut consolidar tot el que havia après fins al moment (planejar amb la vela tancada a tope i els dos peus als footstraps, la virada ràpida, waterstart...) excepte, com no, la trasluchada (en català ¿trepujada?), que segueix sent una asignatura suspesa i a més d'un punt de l'aprovat. Alguna m'havia sortit amb poc vent, bé, varies, però cometent errors que eren perdonats per la bic tecno 148. Ara que començo a dur la JP de 110, i que l'ataco a velocitats considerables, el final sempre és el mateix, a l'aigua. Em poso ben al llarg, començo a cantejar la taula, tiro la vela un poc endavant, apropo la mà del davant cap al màstil, i quan faig el canvi de peus, cap a l'aigua.... Preguntes: la vela s'ha de mantenir sempre caçada? Em dón al sensació que l'he d'anar obrint, abans de canviarla d'amura... Quan puc fer el canvi de peus, quan ja he girat completament o un poc abans.... En fi, espero algun consell d'aquests que t'obren el cel i permeten aprovar un examen que hores d'ara sembla impossible!

Salut, vent i pomada
 
La ma de devant cap al mastil? jo no no la moc, el que faig es separales. La vela no ha d'anar sempre caçada a no ser que vulguis acabar en falsa armura.
 
Yo ya practicamente la tengo la trasluchada rapida con tabla de 95L, ya he conseguido alguna sin perder el planeo, solo me falta pulirla.

Los pasos serian los siguientes:

1.- Si el viento esta justo cazar bien la vela antes de empezar la maniobra para coger velocidad

2.- Ponerte ligeramente al largo

3.- Retrasar muuuuucho la mano trasera en la botavara.

4.- Sacar el pie trasero del foostrap para cantear flexionando a la vez ambas piernas muuuuucho para no perder el control

5.- Ir abriendo progresivamente la vela a medida que giramos, de manera que notemos siempre algo de empuje en la misma pero no demasiado.
A medida que la giramos ir tumbando el mastil progresivamente hacia el lado contrario del giro levantando la mano de atras.

Este ultimo paso es muy importante, al aprender a "sentir" el empuje del viento sobre la vela sabremos cual es el momento justo de rotarla, eso lo notaremos por que llegará un momento que la vela dejar de empujar lo que significa que el viento nos viene de popa (de atras)

6.- Cambiar los pies

7.-Justo antes de rotar la vela mover la mano delantera hacia delante hasta el punto de unión con el cabezal de la botavara.

8.- Rotar energicamente la vela y colgarnos del otro lado.

En este video se ve muy bien:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Per que caus? T'arrosega la vela? et pares i et costa mantenir l'equilibri abans de cambiar la vela?....
 
hola pipe82 jo justament acabo d'arribar de Fornells, de vacances amb la família, pel que realment no he pogut navegar, tot i que fornells amb tramuntana m'encanta, de fet jo vaig començar a fer windsurf allà, a l'escola d'en Ramon ja fa força anys, i quan hi he anat amb el meu material doncs surtia de ses salines.

com molt bé t'han aconsellat repassat el video que està molt bé, però per poder aconsellar-te millor com molt bé ha dit en silent hauries de mirar d'explicar millor l'error. (caus a l'interior del gir en entrar a la trabujada?, al fer el canvi de peus caus enrera?, al fer el canvi de vela?..)
 
Aquest post m'anirá de perles a mi també, jo caic just al fer canvi de peus y agafar la vela , caic i quedo en en posició de waterstart. (surt una de cada 10).

Diria que perque perdo massa temps amb la maniobra i quedo parat , o perqué vull fer el gir massa tancat. La veritat no ho se, mi que m'eh mirat i remirat el video vegades!! [bonk] [bonk] [bonk]
 
not dijo:
Aquest post m'anirá de perles a mi també, jo caic just al fer canvi de peus y agafar la vela , caic i quedo en en posició de waterstart. (surt una de cada 10).

Diria que perque perdo massa temps amb la maniobra i quedo parat , o perqué vull fer el gir massa tancat. La veritat no ho se, mi que m'eh mirat i remirat el video vegades!! [bonk] [bonk] [bonk]

caus en el moment de fer el canvi de peus, en el moment de canviar la vela o pq quedes parat? son 3 situacions diferents.

si es cau en el moment de canviar els peus, generalment és pq no s'ha entrat bé a la maniobra, moltes vegades es veu la gent anat descontrolats amb la taula fent saltets i en el moment de canviar de peus doncs t'en vas a l'aigua pel descontrol de la taula, si aquest és el cas, concentrat a estabilitzar la taula abans d'iniciar la trabujada, (per fer-ho flexiona cames, i posa el máxim de pes al peu de màstil amb la mà de proa) si entres amb la taula ben estabilitzada tens guanyada un 50% la maniobra. si tot i entrar amb la taula ben estable, caus en fer el canvi de peus, segurament és que no l'estàs fent correctament, repassa el video on es veu les posicions a seguir, molt important és el peu que passarà a proa en el nou rumb que no estigui en paral.lel amb el de popa, si no amb perpenticular, senyalant la direcció del nou rumb, això et dona més estabilitat.

si caus en el moment de fer el canvi de vela pot ser per varis motius: el primer és que no desplaces la mà de proa cap al capçal de la botavara abans de fer la rotació dificultant un gir correcte, si no fas aquest moviment la tendència de la vela és inclinar-se cap a l'aigua en lloc de fer un gir sobre ella mateixa. un altre motiu pot ser que fas la rotació tard, és a dir que no deixes anar la vela fins que no estàs totalment en el nou rumb i amb l'entrada del vent et desaquilibra i et fa caure, si aquest és el cas tindries que caura per davant de la taula, finalment un altre cas força habitual és que quan agafes la vela en el nou rumb no t'ajups de seguida per aguantar l'impuls i et tira en aquest cas cauries per el cantó contrari de la taula així com un altre consell a tenir en conte és agafar la botavara tant enrera com ens sigui possible en el nou rumb per així ajupits tirar lleugerament el màstil endavant en el nou rumb a la sortida de la trabujada i evitem perdre el planeig.

si cuas pq t'has quedat aproat que és molt probable que aquest sigui el teu cas si dius que caus en waterstart, el que has de fer és el que he comentat en el darrer punt, de sguida ajupir-te i tirar el màstil endavant per posar-te al llarg i arrancar al planeig. evidentment com bé comentes, fer el gir més obert et dona més temps i evites errors

deu ni dó quin rotllo, espero que hagi servit d'ajuda a algú.
 
"es veu la gent anat descontrolats amb la taula fent saltets i en el moment de canviar de peus doncs t'en vas a l'aigua pel descontrol de la taula" [bonk] [bonk]
AQUEST soc jo!! pensava que no ho veieiu!! [roto2rie.gif] aquesta situació si que la conec, pero si es aixi ja ni executo la meitat del jibe...

"un altre motiu pot ser que fas la rotació tard, és a dir que no deixes anar la vela fins que no estàs totalment en el nou rumb i amb l'entrada del vent et desaquilibra i et fa caure, si aquest és el cas tindries que caura per davant de la taula, " aquest tambe el conec pero ja ho tinc dectectat.. [roto2gay.gif]

crec que hem fixare mes amb aixó...

"finalment un altre cas força habitual és que quan agafes la vela en el nou rumb no t'ajups de seguida per aguantar l'impuls i et tira en aquest cas cauries per el cantó contrari de la taula així com un altre consell a tenir en conte és agafar la botavara tant enrera com ens sigui possible en el nou rumb per així ajupits tirar lleugerament el màstil endavant en el nou rumb a la sortida de la trabujada i evitem perdre el planeig."

moltes gracies jordi!! al menys a mi SI hem serveix i molt.. ara només un bon dia de vent moderta per practicar!
 
Em sembla que el meu cas és un poc de tot, amanit amb una bona dosi de descontrol... Dec canviar els peus massa lent i malament, i la pròxima vegada em fixaré en quin moment canvio la vela, perquè em sembla que ho faig massa tard, em caic enrera amb ella a sobre i cap a l'aigua...
 
Els meus consells/resum per un bon jibe (basats en molts jibes dolents acumulats durant molts anys):

1.- Busca aigua planeta a sotavento, tirat al llarg i pumpeja per accelerar (máxima velocitat pero SEMPRE amb CONTROL!!)
2.- EL CANTEIG:
- just abans separa mans (sobretot apropa la del davant al màstil: això farà el gir de vela més ràpid; la del darrere també l'has de retrasar una mica per mantenir control)
- CANTEJA: primer suau, després el marques més(si el marques massa al principi clavaràs el canto a no ser que desventis la vela i ajudis molt al gir amb un "efecte tisores" amb les cames; ho deixarem per una fase més avançada...). En el moment de cantejar has de inclinar el cos i la vela cap a l'interior del gir.
- FLEXIONA les cames (fonamental per mantenir el control) i flexiona cap a l'interior del gir. Ajudar amb un efecte "tisores" de les cames ajuda i molt, pero al principi tens mases coses en que pensar, deixa-ho per més endavant.
3.- EL GIR:
- Mira cap a on vas, a la superficie de l'aigua: per veure on "trepitges" i amortiguar i perquè això instintivament ajuda.
- Si Vent suau: ves obrint la vela perque el vent sempre la impulsi. Si no et pararàs. Manté presió sobre el peu de mástil per tenir la taula plana, si cal, apretant la botavara cap a baix. Un dels errors més típics és clavar massa la popa i frenar-se massa (l'equilibri es fa precari i la popa s'esfonsa sota els teus peus mentre canvies o abans = CHOFFF!!). Al principi fa por perquè sembla que saltaràs o clavarás i sortirás volant, per això has de mantenir el control FLEXIONANT cames.
- Si Vent fort: en l'ultim pumping la deixes la vela a prop del cos i, al contrari que en el cas anterior, NO la vas obrint a mesura que gires; això la desventarà i no t'embales/descontorles. L'error més típic és la perdua de control que es solventa flexionant cames i mantenint la vela aprop del cos desventant-la a mesura que gires i alhora inclinar-la més cap a l'interior del gir.
4.- EL CANVI: sempre, QUAN MÉS RAPID, MILLOR, però també sempre controlat
- Si estas perdent el planeig has de canviar primer els peus, asegurar-te que controles tot i llavors canviar vela. En aquest moment és quan agrairàs tenir la mà del màstil a prop d'aquest. L'error típic és "deixar caure" la vela cap a sotavento enlloc de fer-la rotar sobre ella mateixa. Per evitar això has de tenir en compte: A) l'eix de rotació NO és el màstil, va del peu de màstil a la baluma) B) deixa que entri més vent obrint ma del darrera i C) quant notis que la mà del darrere tira més deixes anar la vela obrint la mà del darrere i INMEDIATAMENT tires del màstil cap a la proa. Error MOOOOLT típic no tirar el màstil prou cap a proa: ha de quedar davant teu, entre tú i la proa, no al teu costat; així només et falta cambiar mans i caçar. FES ROTAR LA VELA TIRAN EL MÀSTIL CAP AL DAVANT, NO LA DEIXIS CAURE A SOTAVENT!!!
- Si tens la sort (al principi serà sort) d'arribar amb velocitat i control al rumb de popa pots canviar les mans al'hora dels peus o fins i tot abans. Fonamental el control (flexió cames i braços), mantenir la velocitat (TAULA PLANA LONGITUDINALMENT!!) i girar vela ràpid per mantenir el planeig. Es típic "oblidar-se" de cantejar mentres fas els canvis. Són tantes coses a controlar!! Concentrat en quÈ falles per saber en quÈ has de concentrar-te al proper intent i ves corregint per FICART-HO AL CAP fins que et surti sol.

Quan fer el canvi? Si mantens el planeig i el mantindràs (has de tenir en compte que en quant iniciis el canvi de vela comences a perdre velocitat) el pots fer quan arribis al rumb en popa perquè acabi de girar i agafis la vela de l'altre costat al llarg-través. Si vas més lent i preveus que et pararàs fes-ho quan ja estàs al llarg o si vas encara més lent esperat al llarg-través, que és la postura en que has de caçar (mira al llarg cap a on vas per mantenir aquest rumb).

Com fer el canvi de peus? el que era del davant surt del strap, gira i es situa just al darrere dels straps centrals; el posterior (el que està cantejant) canvia just després i es situa entre els straps devanters i el peu de mástil, quan més et paris més endavant i és molt important per no clavar la popa i mantenir el màxim de planeig possible

Com fer el canvi de mans? la que era del darrere pasa al màstil PER SOTA de la altra mà, o millor, passa directament a l'altre tub de la botavara. Això últim costa però realment ajuda moltísim perqué la rotació és molt més ràpida i tires el màstil més cap a endavant i fa el gir molt més maco i MOLT més eficaç. Les noves botavares amb més curva ajuden molt en aquest sentit.

QUINNNNN TOTXOOOOOO!!!!! Com veieu hi ha moltes coses a fer i a tenir en compte, però no desespereu, he volgut recollir tots els errors més típics i tots els consells per evitar-los però segurament moltes coses ja les feu bé. Simplement intenteu identificar en quin punt falleu, ESPERO QUE AlMENYS A ALGÚ LI SERVEIXI!!!!
 
jordi-navata, ahir dilluns vaig navegar a port, hi eres? Jo anava amb una Gun MC 5.3 i una Starboard Kombat 105 (gris i fusta)
 
Si amb les magistrals i detallades explicacions que m'heu brindat i posem-hi.... ¿500 intents? no ho aconsegueixo, deixo el windsurf. Us aviso a l'intent 475!!
 
silent dijo:
jordi-navata, ahir dilluns vaig navegar a port, hi eres? Jo anava amb una Gun MC 5.3 i una Starboard Kombat 105 (gris i fusta)

no, dilluns vaig arribar de menorca de vacances, vaig arribar cap a les 20:00 a casa. M'he perdut un bon cap de setmana pel que m'han dit però bé, no es pot tenir tot.

si hi tornes ha anar fes-m'ho saber i ja et buscaré, si hi ha tramuntana entre setmana, sempre hi sóc (Excepte casos de força major) els migdies, entre 13:30 i 16:00 (després he de tornar a la feina) i el cap de setmana ja no és tant segur, doncs he de negociar en funció dels compromisos (a part els dissabtes al matí treballo)
 
Jo també prenc nota, ja que igual que un dia em surten unes quantes un altre día no em surt ni una.
El que jo tinc comprobat es que per exemple amb la 7m. el gir em surt de puta mare pero fallo en el moment de girar la vela i no hi ha manera. Amb la 6m tot es més fácil i encara que molt més descontrolat i tot més ràpit amb castanya millor que just.
Per cert jo fallo una mica en tots els suposits que han descrit jejeje

Gas!
 
Jo també m'ho empollaré abans d'anar a navegar. A mi em passa que quan acabo de fer el canvi de peus i després el canvi de vela, a l'hora d'anar a caçar-la em cau la vela a l'aigua.
Tindré en compte tots aquests consells, que són molts passos.

Gràcies
 
enrik dijo:
Jo també prenc nota, ja que igual que un dia em surten unes quantes un altre día no em surt ni una.
El que jo tinc comprobat es que per exemple amb la 7m. el gir em surt de puta mare pero fallo en el moment de girar la vela i no hi ha manera. Amb la 6m tot es més fácil i encara que molt més descontrolat i tot més ràpit amb castanya millor que just.
Per cert jo fallo una mica en tots els suposits que han descrit jejeje

Gas!


Quant més vent, més fácil perquè la taula no manté el planeig més facilment (més vent real i menys dependència del vent aparent per planejar). Tot això, sempre que mantenguis el control i això vol dir: FLEXIONA CAMES I PEUS!!!
 
he trobat unes fotos dels meus intents, son bastant lamentables , pero igual us donen pistes de on la cago!

Perdoneu per abusar, pero ja fa mes de un any que m'hi barallo [muro]

trabutjada.jpg
 
gemma79 dijo:
Jo també m'ho empollaré abans d'anar a navegar. A mi em passa que quan acabo de fer el canvi de peus i després el canvi de vela, a l'hora d'anar a caçar-la em cau la vela a l'aigua.
Tindré en compte tots aquests consells, que són molts passos.

Gràcies

Error típic, llegeis el punt 4. Has de fer un canvi més ràpid i de forma que el màstil quedi entre el teu cos i la proa i en el moment de caçar l'has de tenir a prop del cos; d'aquesta manera no has "d'anar a buscar" la botavara, aquesta et queda davant del pit, caces i a planejar.... [000203E9.gif]
 
Not, però si la has fet!! Bé, suposo que vols dir perque perds el planeig. Està clar que perds massa velocitat. En les fotos deus portat 5.7 aprox ¿no?. Amb aquest vent has de fer un gir més obert, l'has fet massa tancat. Amb poquet vent fer un gir tancat i seguir planejant, si es que es pot, requereix una trasluchada quasi perfecta. Amb vent fort és molt més fàcil (5.0 o menys), però en les condicions de les fotos es perd massa velocitat. A més a més hi ha bastant choppy el que també frena i descontrola. En aquestes condicions és molt més fàcil i eficaç fer un gir més ampli. També has de posar el pes molt més centrat i la taula més plana i com que llavors aquest choppy et descontrolaria cal que flexiones més les cames. També millor si busques un lloc el més planet possible.
 
no , no una de cada deu la acabo... amb vent fort mes dificil per mi, es tot massa ràpid.

A veure si dema o dillus puc pracitcar amb la taula mes plana, i els vostres consells.
 
Volver
Arriba