URI afegia més llenya al foc. Reprodueixo:
Hola,
Realment és un tema molt personal i n'has de provar moltes per veure quina és la ideal per tu o aquelles que et van millor. I com que la majoria no podem comprar mil aletes, el millor que pots fer és anar intercanviant aletes amb els teus companys fins que provis diferents combinacions de vela, taula, posició de footstraps i base, condicions meteorològiques, etc.
Com que hi ha tantes variables, penso que el millor és anar amb coses polivalents, però raonables, per exemple a mi m'agraden les aletes molt potents, mai m'agrada tenir la sensació que derrapo, m'agrada anar allà on apunto.
Et faig una reflexió i a partir d'aquí tries:
En el disseny d'una aleta intervé:
- tipus de material o combinació,
- rake (inclinació proa-popa),
- twist (deformació lateral),
- superfície, que ve determinada per amplada i longitud (calat real),
- i duresa (molt important per aletes llargues).
Bé i a part ho comprovem amb la nostra taula i escollim segons mobilitat en el caixetí si és us-box, distància respecte footstraps del darrera, etc.
Si navegues a Catalunya, t'aconsello aletes on-shore per taula curta, encara que la tramuntana entri per condicions side-shore (aletes més estretes) realment no se'ns forma una onada surfejable pel que estan pensades aquestes aletes la majoria dels dies que naveguem.
Aletes de sèrie o de marques reconegudes o bé custom. Està clar que la millor serà la custom, i les peles! Però hi ha aletes de sèrie que funcionen prou bé, i sovint crec que l'error és humà i no en el material.
Aletes que no són custom i de marques reconegudes, si són cares passo!
Van bé però no val la pena el preu! Per planxa curta sóc partidari d'una cosa còmoda i que permeti girs ràpids. Per slàlom o fórmula, una aleta custom pot ser més important que la taula.