Navegar en falsa amura

Pipe82

Usuario activo
Mensajes
92
Puntos
0
Ubicación
Menorca - Es Castell
Hola,
algú podria revelar aquí els secrets de la navegació en falsa a amura o 'clew first'? Crec que em podria ajudar bastant en el procés d'aprendre la trebujada.... Gràcies!!
 
Anar al llarg i ser molt molt fi en el control de la vela: uns cm de més o de menys de "abertura" de la vela fan que tiri com una bèstia o que no tiri gens. Per la trabujada a mi em va ajudar a no acabarla massa cenyit, que era un vici que tenia, pero un cop corregir, l'ideal es no aguantar la vela en falsa amura.
 
Jo faig servir el "clew first", seguint els consells del DVD del Guy Cribb, però només en la trebujada amb vent fluix, sense planejar, que és la que de moment em pertoca com a "novato".

En la secció del "carve gybe" del DVD, no menciona explícitament que s'hagi de fer servir el "clew first", tot i que el moviment és bàsicament el mateix que amb poc vent. Però com en aquest cas la vela en arribar a aquest punt ha de quedar pràcticament desventada ... potser no cal amoïnar-s'hi.

Intento explicar-me una mica millor: fer servir el "clew first" és una conseqüència de la necessitat de mantenir la vela caçada en iniciar la trebujada. Bàsicament perquè a la que deixis que la vela s'obri massa perds tot el control i vas a l'aigua. I si mantens la vela caçada mentre gires, arribarà un punt en que el vent comença circular pels dos costats de la vela, però no pas entrant pel costat del màstil, sinó entrant pel puny d'escota.

Amb vent fluix, necessites que la vela continuï empenyent, per no aturar-te. I en aquest cas has de mantenir aquest efecte d'ala d'avió, amb el vent passant pels dos costats. I un cop passes el punt de navegació en popa, i el vent et comença a venir per l'altra banda, per mantenir aquest flux d'aire has d'avançar el puny d'escota cada cop més, fins que arriba a estar més endavant que el màstil. Aleshores ja pots canviar de costat la vela.

Amb vent fort, el que diu Guy Cribb que s'ha de fer per poder controlar la vela durant el carve gybe, és entrar a tota velocitat. D'aquesta manera, quan arribes a la navegació en popa, la teva velocitat supera la del vent i la vela deixa de fer força, de manera que la pots girar més fàcilment.

Hi ha una escena del DVD en que aquest home a mitja trebujada deixa anar de les dues mans durant un instant la botavara (i no va penjat de l'arnés), i la vela no es mou, la pot tornar a agafar com si res... En aquest cas entenc que no cal patir per mantenir la vela en una posició determinada, sinó que tot va molt més depressa i ja has d'anar pensant en canviar de costat la vela i preparar-te pel moment en que comenci a tibar en agafar el vent en la nova amura.

Bé, això és el que dedueixo del DVD, que he vist un munt de vegades, tot i que encara estic lluny d'aplicar-ho en un carve gybe, fins que no domini el planeig amb els peus als footstraps, etc.
 
Doncs després de moolt de temps he pogut tornar a navegar, amb un vent fluixet, fluixet... Tot i que entenc el que dius, josepvm, que en el jybe a tota hostia no s'ha de mantenir ni un segon el clew first, l'altre dia vaig estar una bona estona navegant en aquest posició, amb vent fluix, com dic, i em va servir per entendre millor el comportament de la vela, quan tira i quan no, i crec que és una bona cosa, inclús per fer el waterstart en 'clew first' quan el meu nivell assoleixi el que tinc en els meus somnis... A vegades penso que faig massa 'pràctica imaginada'!!

En fi, segueixo sense trebujar al planeig.
 
Home, doncs sí, el clew first entenc que també pot ser útil en altres situacions, a més de la trebujada amb vent fluix.

El cas més clar és el waterstart, com dius. Si el saps fer també amb clew first doncs et deus estalviar temps i esforços perquè així no necessites girar la vela des de l'aigua si t'ha caigut amb el puny d'escota orientat cap a la proa.

Però navegar amb clew first sense un motiu d'aquests clars ... doncs ja no, perquè la vela té molt menys rendiment quan navegues així.

La idea es aprofitar l'efecte ala d'avió, pel qual la vela fa força sobretot per succió des del costat de sotavent. El vent que circula gairebé paral·lel a la vela per la part del darrera, en desviar-se per la corbatura pròpia del perfil de la vela, provoca una depressió que succiona l'aparell. I aquesta força és més important que la força que fa el vent empenyent pel costat de barlovent de la vela.

Navegant amb "clew first" això també passa, però és menys efectiu, perquè la forma d'ala d'avió de la vela es dissenya pensant en el vent que entra del costat del màstil, per això a prop del màstil la vela fa més bosssa, mentre que cap a l'escota és més plana per orientar el flux d'aire de sortida... exactament com passa amb les ales dels avions. Quan ho fas anar a l'inrevés, el fluxe de vent no és ni molt menys l'òptim per produir el mateix impuls...

Però justament per aquesta diferència en la forma, quan situes la vela en "clew first", deus notar molt més quina és la orientació correcta de la vela en relació al vent per tenir un bon impuls, tal com tu expliques. Com la vela per la zona de l'escota és molt més plana, si l'orientes malament de seguida notes que no tira bé. En canvi amb la navegació normal, amb el vent entrant pel costat del màstil, ens pot passar que sense adonar-nos anem molt més caçats del que seria el punt òptim, i aleshores perdem potència, perquè desaprofitem aquest efecte d'ala d'avió.
 
Aquest deu ser el famós 'vent aparent' que tant de temps fa que cerco.... Està clar que navegar en 'clew first' sense més no té cap sentit, l'altre dia ho feia per no morir-me d'avorriment... Què trist! Només tinc veles de 5.2 (de la meva xicota), 5.9 i 7, i quan no bufa massa, bufa massa poc... Últimament o pega tramuntanades de 30 i pico nusos, o es queda en uns 10-12 massa justos per la vela gran... En fin, acabaré arruinat, a aquest pas.
 
Volver
Arriba